Sarpsborgbedriften Pretec frykter umiddelbar stans i en rekke pågående tunnel- og fjellsikringsprosjekter. Nye firkantede fortolkninger av reglene utelukker selskapets sikringsbolter fra offentlige prosjekter – og det selv om både Statens vegvesen og SINTEF har ment at de er velegnet for formålet. Bare samferdselsministeren kan rydde opp, men han somler.
Den 6. februar sendte Statens vegvesen e-post til flere av sine prosjekter for tunnel- og fjellsikring om at sikringsbolter fra Pretec ikke lenger kan brukes. Begrunnelsen er at sikringsbolten ikke har den særnorske stållegeringen oppgitt i vegnormalen. En slik streng fortolkning av regelverket er i strid med etablert praksis.
Rammer over 30 pågående prosjekter
Ettersom det bare finnes én annen leverandør av slike sikringsbolter i det norske markedet, vil entreprenørene stå uten leverandør til sine prosjekt. Dermed ventes pågående arbeider å stoppe opp – og bli forsinket. Over 30 prosjekter under utførelse har avtale om leveranser av sikringsbolter fra Pretec.
Et møte med ministeren ble satt opp, men ble i siste liten flyttet to ganger og er ennå ikke avholdt.
Markedsleder
Pretec er den største leverandøren av tunnel- og fjellsikringsbolter i Norge og har gjennom 15 år levert mer enn 5 millioner slike bolter til samferdselsprosjekter. Boltenes kvalitet og egnethet er grundig testet og dokumentert av blant annet SINTEF – landets fremste fagmiljø på feltet. Også Statens vegvesen har i alle år gått god for boltenes kvalitet, Pretec har fra SVV fått tilbakemeldinger om at produksjonskontroll under tidligere regelverk har vært akseptabel. Pretec har opprettholdt disse rutinene for produksjonskontroll og dokumentasjon. Sikringsboltene er dokumentert å holde høyere kvalitet og egnethet enn kravene i vegnormalen.
For Pretec er avvisningen fra Statens vegvesen uforståelig
Ved spørsmål, vennligst kontakt:
Nina Pettersen, administrerende direktør i Pretec, tlf 95917342